Baka

För någon vecka sedan så var vi på middag hos våra vänner och till efterrätt hade mamman i den familjen bakat någon slags pepparkaka och det var bokstavligen det godast jag någonsin ätit så jag frågade efter receptet. Och imorse tänkte jag liksom varför inte pröva att baka dem, jag fyller ändå år om några dagar så jag kan ha kakorna tills dess!
Så här är bilder från bakningen och även receptet, i fall ni skulle tycka de ser lika goda ut som jag tyckte!
Dubbla pepparkakor med pistagekräm och chocklad: (15 st)
Du behöver.
- 30 pepparkakor
- 150 g  mörk chocklad (70%)
Till pistagekräm:
- 50 g osaltade, skalade pistagenötter
-100 g rumsvarmt smör
- 1,5 dl florsocker
- 1 tsk vaniljsocker
- 1 ägg, endast gulan
- 1 citron, finrivet skal
- 1 krm grön karamellfärg
 
Gör så här:
Mixa nötterna till ett mjöl (små bitar) i en matberedare
 
Vispa smöret och florsockret fluffigt med en elvisp. Tillsätt pistagemjölet, vaniljsocker, äggula, citronskal och karamellfärg. Vispa till jämn färg.
 
Bred en klick smörkräm på hälften av pepparkakorna och tack med den andra hälften. Ställ kakorna i kylen.
 
Smält chocklad i mikro eller i vattenbad. Rör om och låt svalna.
 
Doppa kakorna till häflten i den smälta chockladen och lägg upp dem på ett bakplåtspapper att stelna.
 
 




* Namn:


* E-mail: (Ser endast jag)

Blogg/hemsida:

Din kommentar: